Historické vozidlo se podle §43f Zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách stává historickým až rozhodnutím Drážního úřadu.
Drážní správní úřad na žádost vlastníka drážního vozidla rozhoduje o tom, že vozidlo je historickým drážním vozidlem, byla-li jeho výroba ukončena před více než 40 lety a jsou-li jeho vnější vzhled a vnitřní uspořádání uchovávány a udržovány ve stavu podle původní technické dokumentace. Historické drážní vozidlo musí zároveň splňovat podmínky pro provoz na dráhách v ČR.
Přílohy žádosti:
- průkaz způsobilosti drážního vozidla, byl-li vydán,
- technický popis a obrazová dokumentace stávacího provedení drážního vozidla a
- původní technická dokumentace drážního vozidla, je-li dochována, nebo jiný doklad prokazující původní provedení drážního vozidla.
Historické drážní vozidlo smí být provozováno na dráze celostátní nebo regionální, splňuje-li následující podmínky:
- je zapsáno v registru drážních vozidel nebo obdobné evidenci jiného členského státu anebo v evropském registru vozidel20),
- je technicky kompatibilní s touto dráhou v souladu s technickou specifikací pro interoperabilitu a s údaji obsaženými v registru drah podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího specifikace registru železniční infrastruktury27) a
- je v případě jeho spojení s jiným drážním vozidlem toto spojení provedeno bezpečně v souladu s technickou specifikací pro interoperabilitu a systémem zajišťování bezpečnosti drážní dopravy.
Historické drážní vozidlo smí být provozováno na dráze celostátní, regionální, místní, speciální, tramvajové nebo trolejbusové anebo na vlečce výlučně k uspokojování kulturních nebo volnočasových potřeb.
Pro uznané historické drážní vozidlo provozované na celostátní a regionální dráze platí výjimka z povinné certifikace subjektu odpovědného za jeho údržbu i výjimka z požadavků technických specifikací pro interoperabilitu při jeho opravě nebo modernizaci.
Historické drážní vozidlo, u něhož byla provedena změna konstrukce představující podstatnou odchylku od schváleného typu vozidla, smí být na dráze celostátní nebo regionální provozováno pouze tehdy, byla-li tato změna schválena drážním správním úřadem.
Uveřejněný seznam je přehledem drážních vozidel, která jsou uznána historickými podle § 43f novely zákona o dráhách, která je platná od 1. 2 .2022 pro provoz na celostátní a regionální dráze. Status historické vozidlo včetně souvisejících výjimek může využívat pouze vozidlo, které je uznáno historickým rozhodnutím Drážního úřadu dle tohoto paragrafu.
Pokud má být historické vozidlo provozováno v souladu s podmínkami §43f a mají-li se na ně vztahovat administrativní výjimky např. z údržby (ECM) a souladu s TSI, musí mít rozhodnutí vydané v souladu s tímto paragrafem po 1. 2. 2022. Pro vozidla, která byla prohlášena za historická před datem 1 .2. 2022 a získala historické registrační číslo, se vycházelo z technické normy pro účely aplikace vyhlášky 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah. I tehdy mohla být historická vozidla využívána jen pro účely volnočasových a příležitostných turistických jízd. Za dodržení těchto podmínek tak mohou být tato vozidla provozována dál, ale pokud nezískají rozhodnutí podle §43f, nevztahují se na ně zmíněné výjimky definované v tomto paragrafu.. Zároveň platí, že aby mohlo byt vozidlo uznáno historickym na území ČR, musi být předtím schváleno jako způsobilé k provozu na území ČR.