ÚvodPotřebuji si vyříditDrážní vozidlaVlečky a dráhy místní, speciální, tramvajové, trolejbusové a historická vozidla

Vlečky a dráhy místní, speciální, tramvajové, trolejbusové a historická vozidla

Schvalování vozidel

Drážní vozidla, která mají být provozována výhradně na dráze místní nebo na vlečce, dráze speciální, tramvajové, trolejbusové nebo historická vozidla provozovaná na dráze celostátní a regionální, a změny jejich konstrukce, které představují podstatnou odchylku od schváleného typu vozidla, schvaluje Drážní úřad podle vnitrostátní legislativy.

Tato vozidla nemusí splňovat požadavky TSI, ale musí vyhovovat vnitrostátním právním předpisům, mezi něž patří zejména:

- Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách,

- Vyhláška č. 173/1995 Sb., dopravní řád drah,

- Vyhláška č. 100/1995 Sb., Řád určených technických zařízení.

Postup při podání žádosti

Žádost o schválení typu drážního vozidla podle § 43c zákona o dráhách, stejně jako žádost o schválení změny konstrukce představující podstatnou odchylku od schváleného typu drážního vozidla podle § 43d zákona o dráhách se podávají u Drážního úřadu.

Poplatky

Pro povolení vozidla ve shodě s povoleným typem vozidla platí pevné sazby v závislosti na typu vozidla. Sazby upravuje zákon  č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích, položka 59.

Zkušební provoz

Podmínky pro provádění zkušebního provozu stanovuje §43e zákona o dráhách.

Zkušební provoz  se provádí:

  • Před schválením nového typu drážního vozidla
  • Před schválením změny, která je považována za změnu znamenající odchylku od schváleného typu.
Název dokumentu Ke stažení
Žádosti o zkušební provoz - formulář Dokument (Word)

Historická vozidla

Historické vozidlo se podle §43f  Zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách stává historickým až rozhodnutím Drážního úřadu.

Drážní správní úřad na žádost vlastníka drážního vozidla rozhoduje o tom, že vozidlo je historickým drážním vozidlem, byla-li jeho výroba ukončena před více než 40 lety a jsou-li jeho vnější vzhled a vnitřní uspořádání uchovávány a udržovány ve stavu podle původní technické dokumentace. Historické drážní vozidlo musí zároveň splňovat podmínky pro provoz na dráhách v ČR.

Přílohy žádosti:

  • průkaz způsobilosti drážního vozidla, byl-li vydán,
  • technický popis a obrazová dokumentace stávacího provedení drážního vozidla a
  • původní technická dokumentace drážního vozidla, je-li dochována, nebo jiný doklad prokazující původní provedení drážního vozidla.

Historické drážní vozidlo smí být provozováno na dráze celostátní nebo regionální, splňuje-li následující podmínky:

  • je zapsáno v registru drážních vozidel nebo obdobné evidenci jiného členského státu anebo v evropském registru vozidel20),
  • je technicky kompatibilní s touto dráhou v souladu s technickou specifikací pro interoperabilitu a s údaji obsaženými v registru drah podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího specifikace registru železniční infrastruktury27) a
  • je v případě jeho spojení s jiným drážním vozidlem toto spojení provedeno bezpečně v souladu s technickou specifikací pro interoperabilitu a systémem zajišťování bezpečnosti drážní dopravy.

Historické drážní vozidlo smí být provozováno na dráze celostátní, regionální, místní, speciální, tramvajové nebo trolejbusové anebo na vlečce výlučně k uspokojování kulturních nebo volnočasových potřeb.

Pro uznané historické drážní vozidlo provozované na celostátní a regionální dráze platí výjimka z povinné certifikace subjektu odpovědného za jeho údržbu i výjimka z požadavků technických specifikací pro interoperabilitu při jeho opravě nebo modernizaci.

Historické drážní vozidlo, u něhož byla provedena změna konstrukce představující podstatnou odchylku od schváleného typu vozidla, smí být na dráze celostátní nebo regionální provozováno pouze tehdy, byla-li tato změna schválena drážním správním úřadem.

Uveřejněný seznam je přehledem drážních vozidel, která jsou uznána historickými podle § 43f novely zákona o dráhách, která je platná od 1. 2 .2022 pro provoz na celostátní a regionální dráze. Status historické vozidlo včetně souvisejících výjimek může využívat pouze vozidlo, které je uznáno historickým rozhodnutím Drážního úřadu dle tohoto paragrafu.

Pokud má být historické vozidlo provozováno v souladu s podmínkami §43f a mají-li se na ně vztahovat administrativní výjimky např. z údržby (ECM) a souladu s TSI, musí mít rozhodnutí vydané v souladu s tímto paragrafem po 1. 2. 2022. Pro vozidla, která byla prohlášena za historická před datem 1 .2. 2022 a získala historické registrační číslo, se vycházelo z technické normy pro účely aplikace vyhlášky 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah. I tehdy mohla být historická vozidla využívána jen pro účely volnočasových a příležitostných turistických jízd. Za dodržení těchto podmínek tak mohou být tato vozidla provozována dál, ale pokud nezískají rozhodnutí podle §43f, nevztahují se na ně zmíněné výjimky definované v tomto paragrafu.. Zároveň platí, že aby mohlo byt vozidlo uznáno historickym na území ČR, musi být předtím schváleno jako způsobilé k provozu na území ČR.

Seznam uznaných historických železničních vozidel